Jak się ubrać na jesienne bieganie? – Paweł Jaszczerski

Nadeszła jesień, temperatury spadły poniżej 20 stopni. Czas pożegnać się z letnią odzieżą oraz odświeżyć cieplejszą garderobę. Zachowując kilka prostych zasad będziemy w stanie cieszyć się jesiennymi treningami w pełnym komforcie.

Powyżej pasa

Gdy temperatura oscyluje od 10 do 15 stopni wystarczą dwie warstwy. Najlepiej ubrać podkoszulek lub koszulkę z krótkim rękawkiem, a na to cienką bluzę z długim rękawem. Należy pamiętać, aby wybierać sprzęt z oddychającego materiału. Dzięki czemu zapewniamy dobre odprowadzanie wilgoci, co jest szczególnie ważne podczas wietrznych dni. Temperatury powyżej dziesięciu stopni nie wymagają dużych modyfikacji w porównaniu do tych w okolicach 20. Nasze ciało bardzo szybko się rozgrzewa i po chwili jest nam naprawdę ciepło. Nie można przesadzać z liczbą warstw bo przez to się tylko ugotujemy.

Sprawa zaczyna się zmieniać gdy temperatury spadają poniżej 10 stopni. Jest to moment, aby ubrać rękawiczki. Przez to, że organizm doprowadza krew głównie do organów i nóg, dłonie wymagają dodatkowego wspomagania, aby je rozgrzać. Jesienny wiatr dodatkowo opóźnia ten proces. Przyda się również baf albo chusta, która ochroni gardło od chłodnego powietrza. Na głowę sprawdzi się czapka z daszkiem albo opaska na uszy, chroniąca zatoki oraz uszy przed chłodnym wiatrem. Warto dodać trzecią warstwę ubierając podkoszulek oraz koszulkę z krótkim i długim rękawem. Jestem zwolennikiem kilku cieńszych warstw niż dwóch grubszych. Zmniejsza się wentylacja, przez co zdecydowanie mocniej się pocimy.

Poniżej pasa

Nogi są najmniej narażone na odczucie chłodu, od początku treningu wprawiamy je w ruch przez co krew nieustannie w nich krąży zapewniając wyższą temperaturę. W tym przypadku wiele zależy od osobistych preferencji. W większości przypadków wystarczą obcisłe krótkie spodenki, które pomogą zatrzymać ciepło wytwarzane przez mięśnie nóg. W momencie gdy temperatury spadają poniżej 5 stopni i zbliżają się do zera, warto wówczas sięgnąć po długie spodnie. Pomogą nam przede wszystkim ochronić kolana przed chłodem. Niezależnie od temperatury jesień to czas na skarpety powyżej kostki. Takie rozwiązanie pomoże zapewnić odpowiednią temperaturę Achillesom, które są szczególnie ważne na wychłodzenie. Jest to również jedna z pierwszych przyczyn ich kontuzji.

Wierzę, że ten krótki poradnik pomoże wam rozwiać wątpliwości co ubrać na siebie przez najbliższy jesienny okres. Dzięki czemu zwiększy się komfort oraz jakość waszych treningów.

Znajdziesz mnie również na:

https://m.facebook.com/pjbiegaczzpasja/

https://www.instagram.com/jaszczer/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *